Oleje silnikowe, które możemy znaleźć na rynku, różnią się od siebie bardzo mocno. Minęły już dawno czasy, gdy wystarczyło po prostu pójść do sklepu motoryzacyjnego, a tam poprosić sprzedawcę o „olej silnikowy”. Różnice są tak diametralne, a nowoczesne silniki tak precyzyjnie spasowane, że wybranie niewłaściwego środka smarującego może doprowadzić do zatarcia motoru. Jednym z najpopularniejszych jest olej 10w40, który najczęściej jest półsyntetyczny. Jest to jednocześnie wyjątkowo popularny rodzaj, który kupimy praktycznie wszędzie. Czy nadaje się on jednak do każdego silnika?
Charakterystyka oleju
Na początku warto poznać jakimi parametrami charakteryzuje się każdy typ oleju. Jest to przede wszystkim oznaczenie z dwoma cyframi, rozdzielonymi literką „w”. Pierwsza oznacza lepkość w niskich temperaturach, druga w temperaturze pracy silnika (około 90-100 stopni Celsjusza). Olej 10w40 charakteryzuje się lepkością, która bliska jest uniwersalnej. Stąd może być stosowany w bardzo dużej liczbie silników, które nie są nadmiernie wysilone. Gdy potrzebujemy mniejszej lepkości na zimno, wybierzmy olej 5w40 lub 0w40. Natomiast w przypadku, gdy potrzebny jest cieńszy film smarny w temperaturze pracy, można wybrać olej 10w30 lub 10w20.
Sprawdźmy w instrukcji
Powyższe nie oznacza jednak, że dobór oleju to kwestia wyobraźni kierowcy. Producenci najczęściej dokładnie precyzują, jaki rodzaj środka smarnego powinien być wykorzystany. Stąd olejów 10w40 nie można zastosować w każdym samochodzie. Większy wybór producent pozostawiał kierowcy w przypadku starszych aut. W instrukcji znajdziemy w takiej sytuacji tabelkę, która określa graniczną charakterystykę lepkości. Podane są też przybliżone temperatury otoczenia, w jakich należy stosować dany typ oleju.
Dodatkowe parametry
Nowoczesne auta, które posiadają silniki o niskich pojemnościach ale dużych mocach, wymagają też olejów ze specjalnymi dodatkami. Stąd odpowiedni może być istotnie olej 10w40, jednak nie absolutnie każdy jego typ. Warto zaznaczyć, że w tej klasie lepkości znajdziemy zarówno oleje półsyntetyczne na bazie mineralnych, a także w pełni syntetyczne. Może być też wymagana odporność na powodowanie spalania stukowego, bądź niedawno odkrytego zjawiska LSPI. Jeżeli dany olej nie będzie spełniał tych parametrów, może doprowadzić do uszkodzenia silnika. Aby dokonać wyboru odpowiedniego typu oleju 10w40, należy spojrzeć na tylną stronę opakowania. Są tam wyszczególnione wszystkie normy jakie spełnia, a także tabela dodatkowych charakterystyk.